Przejdź do głównej zawartości

 PSO, NSO, zakres materiału klasa I

Ocenianie

System oceniania zgodny ze szkolnym systemem oceniania. Oceny uzależnione są od stopnia wykazanych osiągnięć:


LO

  1. do 39% - niedostateczny;
  2. od 40% do 54% - dopuszczający;
  3. od 55% do 74% - dostateczny;
  4. od 75% do 89% - dobry;
  5. od 90 do 100 - bardzo dobry.


Forma aktywnościWaga
Praca klasowa (P)  4
Sprawdzian (S)  2
Aktywność (A)  1
Pisemne prace domowe (PD)  1
Odpowiedź ustna (O)  1
Projekt (PR)  3


Przedmiotowy system oceniania

Klasa I
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
  • obsługuje różne systemy operacyjne,
  • korzysta z poleceń trybu tekstowego Windows,
  • kopiuje pliki w trybie tekstowym Windows za pomocą ścieżek względnych i bezwzględnych,
  • dokonuje istotnych zmian w BIOS,
  • wyjaśnia zasadę działania sztucznego neuronu i sieci neuronowej,
  • projektuje modele warstwowe skomplikowanych procesów życia codziennego,
  • korzysta z różnych narzędzi (w tym mobilnych) podczas prezentacji,
  • bierze udział w projektach zespołowych jako odpowiedzialny lider projektu,
  • wypełnia wszystkie zadania wynikające z roli powierzonej mu w projekcie,
  • tworzy style opisujące wygląd strony WWW,
  • dodaje do strony elementy odpowiedzialne za jej responsywność,
  • buduje stronę z wykorzystaniem systemu CMS i publikuje ją w Internecie,
  • tworzy złożone modele 3D.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • opisuje każdą z warstw modelu systemu komputerowego,
  • charakteryzuje poszczególne elementy systemu operacyjnego,
  • opisuje działanie systemu operacyjnego,
  • modyfikuje uprawnienia konta użytkownika systemu operacyjnego,
  • wykonuje defragmentację dysku,
  • wymienia i opisuje zastosowania sieci Internet,
  • projektuje rozbudowę zestawu komputerowego zależnie od jego przeznaczenia i możliwości finansowych,
  • charakteryzuje różne topologie sieci komputerowych,
  • wyjaśnia pojęcie i budowę ramki jako porcji informacji w transmisji danych,
  • opisuje sposób adresowania urządzeń w sieci Internet,
  • wyjaśnia sposób komunikacji między urządzeniami tej samej oraz różnych sieci,
  • omawia procesy enkapsulacji i dekapsulacji danych w transmisji sieciowej,
  • opisuje protokoły wykorzystywane podczas transmisji danych w sieci,
  • podłącza i konfiguruje urządzenia sieciowe,
  • projektuje domową sieć komputerową,
  • opisuje sposób tworzenia i budowę domeny internetowej,
  • konfiguruje urządzenie do pracy w internecie i omawia ten proces,
  • wymienia i omawia protokoły usług internetowych,
  • diagnozuje stan połączeń internetowych,
  • wyjaśnia zasady stosowania prawa autorskiego,
  • wykorzystuje narzędzia współpracy zdalnej,
  • korzysta z automatycznej numeracji tytułów oraz tworzy spis treści
  • tworzy spisy ilustracji i tabel,
  • pracuje z dokumentem wspólnie z innymi osobami, korzystając z narzędzi pracy grupowej,
  • wykorzystuje opcje recenzji dokumentu,
  • wygłasza prelekcję na wybrany temat zgodnie z zasadami dobrego wystąpienia,
  • tworzy dokładny plan wystąpienia na dowolny temat,
  • stosuje efekty na slajdach prezentacji,
  • umieszcza filmy i ścieżki audio w prezentacji,
  • prezentuje kompletny projekt na forum klasy,
  • wyjaśnia, jak zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci poprzez stosowanie różnych technik,
  • omawia kryptoanalizę na wybranym przez siebie przykładzie,
  • korzysta ze ścieżek względnych i bezwzględnych w kodzie HTML,
  • poprawnie tworzy tabele o dowolnej strukturze,
  • dołącza style kaskadowe do dokumentu HTML,
  • tworzy ciekawą stronę WWW i publikuje ją w internecie,
  • poprawnie używa narzędzia do rysowania krzywych Béziera,
  • wycina dowolne elementy z obrazu rastrowego,
  • tworzy w programach do grafiki wektorowej infografiki według wzoru,
  • tworzy bryły obrotowe 3D na podstawie ich przekroju,
  • tworzy trójwymiarowe animacje,
  • wykorzystuje zaawansowane formuły, opracowując dane w arkuszu kalkulacyjnym,
  • stosuje funkcje zaokrąglające liczby,
  • korzysta z możliwości obliczeń walutowych,
  • rozwiązuje problemy, wykorzystując programowanie strukturalne i obiektowe.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • opisuje, czym jest model warstwowy systemu komputerowego,
  • wymienia i wyjaśnia zadania systemu operacyjnego,
  • określa różnicę pomiędzy trybem jądra a trybem użytkownika,
  • tworzy modele 3D z prostych brył 3D i ich przekształceń,
  • instaluje i aktualizuje oprogramowanie,
  • podczas zamykania aplikacji umiejętnie korzysta z Menedżera zadań w systemie Windows,
  • korzysta z narzędzi oczyszczania dysku,
  • opisuje procedurę wykonywania kopii zapasowej dla systemu operacyjnego w szkolnej pracowni,
  • opisuje zastosowania rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej,
  • podaje cechy różnych rodzajów licencji oprogramowania,
  • stosuje symbole i wyrażenia w wyszukiwarkach internetowych,
  • dobiera kryteria wyboru elementów zestawu komputerowego w zależności od jego przeznaczenia,
  • wymienia i opisuje urządzenia sieciowe,
  • opisuje sieci komputerowe ze względu na zasięg ich działania,
  • wyjaśnia budowę adresów MAC i sprawdza je na komputerze z systemem Windows,
  • wyjaśnia pojęcia: adres IP, maska podsieci,
  • opisuje modele klient–serwer oraz peer-to-peer,
  • schematycznie przedstawia i omawia model warstwowy TCP/IP,
  • schematycznie przedstawia i omawia model warstwowy OSI,
  • określa relacje między podmiotami rynku e-usług,
  • korzysta z wybranych e-usług,
  • tworzy i modyfikuje własne szablony oraz style tekstowe,
  • dzieli tekst na kolumny,
  • pracuje z wielostronicowym dokumentem w widoku konspektu,
  • wymienia cechy dobrej prezentacji,
  • tworzy ciekawe przejścia między slajdami,
  • wymienia zasady ochrony danych osobowych,
  • opisuje zastosowania technologii komputerowej w różnych dziedzinach życia,
  • opisuje rodzaje ataków sieciowych,
  • omawia działanie protokołu SSL,
  • umieszcza zdjęcia na stronie WWW,
  • tworzy linki do zasobów zewnętrznych oraz miejsc w obrębie jednej strony,
  • poprawnie i na różne sposoby korzysta z opisu kolorów w języku HTML,
  • wyjaśnia działanie hostingu stron internetowych,
  • wykorzystuje język JavaScript podczas tworzenia stron internetowych,
  • wymienia podstawowe narzędzia programu GIMP,
  • korzysta z warstw podczas pracy z programem GIMP,
  • pracuje na warstwach w programie do grafiki wektorowej,
  • przeprowadza analizę danych zgromadzonych w arkuszu kalkulacyjnym,
  • omawia błąd zaokrąglenia i błąd przybliżenia w obliczeniach komputerowych,
  • dobiera środowisko informatyczne do rodzaju rozwiązywanego problemu,
  • wyszukuje informacje zgromadzone w bazach danych,
  • w bazach danych wykorzystuje kwerendy, filtrowanie, formularze i raporty,
  • usprawnia pracę, wykorzystując makropolecenia VBA.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • wymienia urządzenia wchodzące w skład sieci komputerowej,
  • identyfikuje wersję systemu operacyjnego swojego smartfona (komputera),
  • wyjaśnia różnicę pomiędzy bezwzględną i względną ścieżką dostępu,
  • określa różnicę pomiędzy BIOS a UEFI,
  • rozumie pojęcie serwera,
  • opisuje zasady bezpiecznego korzystania z systemu operacyjnego,
  • wyjaśnia, jak założyć konto użytkownika w używanym przez siebie systemie operacyjnym,
  • konstruuje bezpieczne hasła,
  • kopiuje dane, aby wykonać kopię zapasową na zewnętrznym nośniku,
  • uruchamia komputer w trybie awaryjnym,
  • sprawdza obciążenie procesora,
  • wyjaśnia pojęcia fragmentacji i defragmentacji dysku,
  • wyjaśnia różnicę pomiędzy systemami plików FAT32 oraz NTFS,
  • definiuje pojęcie systemu operacyjnego,
  • wyjaśnia różnicę pomiędzy wirtualną a rozszerzoną rzeczywistością,
  • wyjaśnia pojęcia: prawo autorskie, licencja,
  • rozróżnia i definiuje pojęcia wolnego i otwartego oprogramowania,
  • projektuje zestaw komputerowy według podanych kryteriów,
  • nazywa różne porty urządzeń sieciowych,
  • wymienia korzyści wynikające z korzystania z warstwowych modeli sieci,
  • opisuje budowę adresu IPv4 w wersjach dziesiętnej i binarnej,
  • rozróżnia typy domen (krajowe, funkcjonalne),
  • wyjaśnia pojęcie systemu DNS,
  • opisuje budowę adresu URL,
  • wyjaśnia, czym są e-usługi,
  • wyjaśnia pojęcie licencji Creative Commons,
  • wymienia wiarygodne źródła informacji w sieci Internet,
  • wyjaśnia, jak sprawdzić właściciela serwisu internetowego,
  • omawia pojęcia związane z kryptografią,
  • wyjaśnia zasadę Kerckhoffsa,
  • korzysta z szablonów w edytorze tekstów,
  • poprawnie stosuje style nagłówkowe,
  • generuje losowe bloki tekstowe,
  • ustawia marginesy w dokumencie,
  • wyjaśnia, czym są e-zasoby,
  • tworzy stronę tytułową w dokumencie tekstowym,
  • wyjaśnia, jak przygotować dobre wystąpienie,
  • zna narzędzia, dzięki którym można dobrać zestaw pasujących do siebie kolorów,
  • opisuje pojęcie cyfrowej tożsamości,
  • wymienia zasady komunikacji w sieci Internet (netykieta),
  • wymienia zagrożenia wynikające ze złej komunikacji w sieci,
  • opisuje wpływ rozwoju technologii na zmiany w społeczeństwie,
  • wymienia i opisuje rodzaje szkodliwego oprogramowania,
  • opisuje podstawową strukturę strony w języku HTML,
  • tworzy nagłówki w języku HTML,
  • wstawia komentarze w kodzie HTML,
  • tworzy listy uporządkowane i nieuporządkowane,
  • rozumie cel pozycjonowania stron WWW,
  • skaluje i kadruje obraz, dostosowując go do zadanego rozmiaru,
  • wymienia podstawowe narzędzia programu Inkscape,
  • tworzy dwuwymiarowe animacje,
  • pobiera dane do arkusza kalkulacyjnego ze źródeł zewnętrznych,
  • filtruje dane w arkuszu kalkulacyjnym,
  • tworzy różne wykresy w arkuszu kalkulacyjnym w zależności od rodzaju danych,
  • bierze udział w projektach informatycznych jako członek zespołu.

  • Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
  • wymienia urządzenia mobilne zaliczane do systemów komputerowych,
  • wymienia elementy budowy systemu operacyjnego,
  • rozumie pojęcie „ścieżka dostępu” w kontekście systemów plików,
  • sprawdza i wymienia atrybuty pliku,
  • opisuje, jak uruchomić system BIOS na komputerze,
  • wyjaśnia konieczność tworzenia bezpiecznych haseł,
  • wymienia metody zabezpieczania danych na komputerze,
  • uruchamia Menedżera zadań w systemie Windows,
  • wymienia problemy, jakie można napotkać podczas korzystania z komputera,
  • wyjaśnia pojęcie sztucznej inteligencji,
  • opisuje, czym jest chmura obliczeniowa,
  • wymienia zastosowania automatów i robotów,
  • podaje przykłady wykorzystania druku 3D,
  • zna i opisuje zagrożenia wynikające z rozwoju technologii,
  • określa przeznaczenie projektowanego zestawu komputerowego,
  • wyjaśnia pojęcia: „sieci komputerowe” i „urządzenia sieciowe”,
  • opisuje przeznaczenie warstwowych modeli sieci,
  • wyjaśnia przeznaczenie protokołu IP,
  • wyjaśnia pojęcie cyfrowej tożsamości,
  • wymienia sposoby uwierzytelniania użytkowników e-usług,
  • wskazuje miejsca występowania e-zasobów,
  • rozróżnia wyszukiwarki od przeglądarek internetowych,
  • korzysta w podstawowym zakresie z formatowania tekstów w edytorze tekstowym,
  • wymienia etapy pracy nad dobrym wystąpieniem publicznym,
  • wymienia programy komputerowe do tworzenia prezentacji,
  • wyjaśnia pojęcia: wykluczenie i włączenie cyfrowe,
  • podaje przykłady negatywnych zachowań w sieci internet,
  • wyjaśnia znaczenie kryptografii dla bezpieczeństwa danych,
  • zapisuje plik, nadając mu rozszerzenie .html,
  • rozróżnia sekcje HEAD i BODY oraz opisuje różnicę między tymi częściami kodu,
  • wymienia podstawowe znaczniki formatowania tekstu w języku HTML,
  • opisuje budowę znacznika HTML,
  • wyjaśnia pojęcie responsywności strony WWW,
  • uruchamia stronę WWW na smartfonie,
  • określa różnicę pomiędzy grafiką rastrową a wektorową,
  • zapisuje wynik swojej pracy w różnych formatach graficznych,
  • wyjaśnia, jak uruchomić środowisko do grafiki 3D online,
  • wprowadza dane różnego typu do arkusza kalkulacyjnego,
  • omawia zastosowania korespondencji seryjnej,
  • wyjaśnia relacje w bazach danych.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
  •  nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności niezbędnych do dalszego
  • zdobywania wiedzy,
  •  nie rozwiązuje najprostszych zadań z pomocą nauczyciela,
  •  nie wykazuje zainteresowania treściami prezentowanymi na lekcjach, nie rozwiązuje ćwiczeń,
  • zadań domowych,
  •  otrzymuje cząstkowe oceny niedostateczne, których nie poprawia.