1. Wstęp
C++ jest uniwersalnym językiem programowania, który skonstruowany jest na podstawach C, jednego z najczęściej używanego języka programowania wszechczasów. Przez lata C był stopniowo zastępowany przez nowoczesne ulepszenia tego języka jak C++ oraz C#.
C++ został po raz pierwszy użyty w 1985 roku przez Bjarne’a Stroustrupa, który pragnął szybszej i potężniejszej wersji języka programowania C (stworzonego w 1972 roku). Mimo że zawiera on dużą część składni języka C, C++ dodał nowe funkcje, takie jak klasy, co czyni go zdolnym do programowania obiektowego.
W języku programowania C „++” zwiększa wartość numerycznej zmiennej (tj. 1 stałaby się 2). Bjarne dodał to do nazwy C++, aby przekazać, że ten nowy język jest bardziej zaawansowaną, rozwiniętą wersją C.
Aktualnie, C++ zajmuje miejsce swojego poprzednika jako jeden z najpopularniejszych obecnie języków programowania.
2. Jak nauczyć się C++?
C++ jest znany jako bardziej kompleksowych i trudniejszy do nauczenia język programowania. Z tego powodu wielu programistów często zaczyna naukę od HTML, CSS i języków programowania takich jak JavaScript. Tym sposobem mogą oni zacząć swoją karierę programistyczną w Web Development i uczyć się C++ po drodze, podczas gdy już zarabiają pieniądze i zdobywają doświadczenie programistyczne.
3. Pierwsze kroki w C++
Aby zacząć pisać program w języku C++, podobnie jak w języku C, potrzebujemy pewnych instrukcji. Pierwszą niezbędną instrukcją jest dyrektywa
#include.
Dyrektywa #include używana jest w celu dołączenia wskazanego pliku źródłowego w miejscu jej wystąpienia. Dyrektywa ta wykorzystywana jest przez
preprocesor najczęściej do zawierania pliku biblioteki wykorzystanej przez
programistę do działania programu. Istnieją dwie składnie dyrektywy #include:
#include - służy do poinformowania preprocesor o przeszukiwaniu folderów standardowych zawierających pliki nagłówkowe, dołączone do
kompilatora oraz katalogi dodane w opcjach kompilowanego projektu, w celu
odnalezienia określonych plików.
#include ”nazwa” – służy do poinformowania preprocesor o przeszukiwaniu folderu w którym znajduje się plik wykonujący dyrektywę #include,
standardowe katalogi zawierające pliki nagłówkowe dołączone do kompilatora
oraz katalogi dodane w opcjach kompilowanego projektu, w celu odnalezienia
określonych plików.
Biblioteka wejścia/wyjścia niezbędna do poprawnego działania większości
programów w C++ to iostream. Kolejnym krokiem niezbędnym do stworzenia poprawnie działającego programu, jest wykorzystanie funkji main().
Jest ona częścią główną naszego programu i to w niej zawarte powinny być
instrukcje oraz operacje przeprowadzane przez program.
4. Przykład
1. Wyprowadzanie napisów na ekran:
#include <iostream>
using namespace std;
main()
{
cout << "Witaj swiecie! \n";
cout <<"Witaj" << "ponownie"
<< "swiecie!" << "\n";
return 0;
}
2. Pobieranie i wyprowadzanie większej ilości danych
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int a1, a2, a3;
cout << "Podaj trzy liczby: ";
cin >> a1 >> a2 >> a3;
cout << "Podales " << a1 << ", " << a2 << " i " << a3;
return 0;
}
Przejście do nowej linii
Tak zmodyfikuj ostatni program, aby trzy pobrane z klawiatury wartości zostały wyprowadzone w trzech oddzielnych liniach:
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int a1, a2, a3;
cout << "Podaj trzy liczby: ";
cin >> a1 >> a2 >> a3;
cout << "Pierwsza liczba: " << a1 << endl << "Druga liczba: " << a2
´<< endl << "Trzecia liczba: " << a3;
char c;
cin >> c;
return 0;
}
Ustalanie szerokości pola danej
Tak zmodyfikuj ostatni program, aby wyprowadzane teksty i następujące po nich wartości układały się w czytelne kolumny
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int a1, a2, a3;
cout << "Podaj trzy liczby: ";
cin >> a1 >> a2 >> a3;
cout.width( 20);
cout << "Pierwsza liczba: ";
cout.width( 10);
cout << a1 << endl;
cout.width( 20);
cout << "Druga liczba: ";
cout.width( 10);
cout << a2 << endl;
cout.width( 20);
cout << "Trzecia liczba: ";
cout.width( 10);
cout << a3;
char c;
cin >> c;
return 0;
}
Wypełnianie pola o nadmiernej szerokości
Tak zmodyfikuj ostatni program, aby nadmiar szerokości pól był wypełniany kropkami:
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int a1, a2, a3;
cout << "Podaj trzy liczby: ";
cin >> a1 >> a2 >> a3;
cout.fill( '.');
cout.width( 20);
cout << "Pierwsza liczba: ";
//pozostałą część kodu uzupełnij samodzielnie
return 0;
}
4. Sprawdź się
1. Jaka wartość jest zwracana do systemu operacyjnego po poprawnym zakończeniu
działania programu?
A. –1
B. 1
C. 0
D. Programy nie zwracają wartości.
2. Jaka jest jedyna funkcja, którą musi zawierać każdy program napisany w C++?
A. start ()
B. system ()
C. main ()
D. program ()
3. W jaki sposób oznaczany jest początek i koniec bloku kodu?
A. { i }
B. -> i <-
C. BEGIN i END
D. ( i )
4. Jaki znak kończy większość wierszy kodu w C++?
A. .
B. ;
C. :
D. '
5. Który z poniższych zapisów stanowi poprawny komentarz?
A. */ Komentarz */
B. ** Komentarz **
C. /* Komentarz */
D. { Komentarz }
6. Który plik nagłówkowy jest potrzebny, aby uzyskać dostęp do instrukcji cout?
A. stream
B. Żaden, instrukcja cout jest dostępna domyślnie.
C. iostream
D. using namespace std;
4. Zadania praktyczne
1. Napisz program, który wyświetli Twoje imię.
2. Napisz program wyświetlający na ekranie wiele wierszy tekstu, z których każdy będzie
zawierać imię jednego z Twoich znajomych.
3. Spróbuj wykomentować poszczególne wiersze kodu w pierwszym programie, który razem
napisaliśmy, i sprawdź, czy może on się skompilować bez któregoś z nich. Przyjrzyj
się wyświetlonym komunikatom o błędach — czy mają one jakiś sens? Czy wiesz, dlaczego
błędy te wystąpiły po zmianie kodu?
4. Napisz program INICJALY drukujący na ekranie Twoje inicjały. Program Leszka Iwańskiego powinien
wydrukować na ekranie:
LL ` II
LL II
LL II
LL II
LL II
LLLLLL II
5. Napisz program "wizytówka drukujący na ekranie Wizytówkę w postaci:
---------------------
| Janek Malicki |
---------------------
6. Suma dwóch liczb. Napisz program, który ma zadeklarowane dwie liczby np. 50 i 100 w zmiennych, x oraz y a ich sumę zapisze w zmiennej total.