Przejdź do głównej zawartości

Programowanie w języku C++ cz. 1

 1. Wstęp

C++ jest uniwersalnym językiem programowania, który skonstruowany jest na podstawach C, jednego z najczęściej używanego języka programowania wszechczasów. Przez lata C był stopniowo zastępowany przez nowoczesne ulepszenia tego języka jak C++ oraz C#.

C++ został po raz pierwszy użyty w 1985 roku przez Bjarne’a Stroustrupa, który pragnął szybszej i potężniejszej wersji języka programowania C (stworzonego w 1972 roku). Mimo że zawiera on dużą część składni języka C, C++ dodał nowe funkcje, takie jak klasy, co czyni go zdolnym do programowania obiektowego.

W języku programowania C „++” zwiększa wartość numerycznej zmiennej (tj. 1 stałaby się 2). Bjarne dodał to do nazwy C++, aby przekazać, że ten nowy język jest bardziej zaawansowaną, rozwiniętą wersją C.

Aktualnie, C++ zajmuje miejsce swojego poprzednika jako jeden z najpopularniejszych obecnie języków programowania.

2. Jak nauczyć się C++?

C++ jest znany jako bardziej kompleksowych i trudniejszy do nauczenia język programowania. Z tego powodu wielu programistów często zaczyna naukę od HTML, CSS i języków programowania takich jak JavaScript. Tym sposobem mogą oni zacząć swoją karierę programistyczną w Web Development i uczyć się C++ po drodze, podczas gdy już zarabiają pieniądze i zdobywają doświadczenie programistyczne.  

3. Pierwsze kroki w C++ 

Aby zacząć pisać program w języku C++, podobnie jak w języku C, potrzebujemy pewnych instrukcji. Pierwszą niezbędną instrukcją jest dyrektywa #include

Dyrektywa #include używana jest w celu dołączenia wskazanego pliku źródłowego w miejscu jej wystąpienia. Dyrektywa ta wykorzystywana jest przez preprocesor najczęściej do zawierania pliku biblioteki wykorzystanej przez programistę do działania programu. Istnieją dwie składnie dyrektywy #include:

#include - służy do poinformowania preprocesor o przeszukiwaniu folderów standardowych zawierających pliki nagłówkowe, dołączone do kompilatora oraz katalogi dodane w opcjach kompilowanego projektu, w celu odnalezienia określonych plików. 

#include ”nazwa” – służy do poinformowania preprocesor o przeszukiwaniu folderu w którym znajduje się plik wykonujący dyrektywę #include, standardowe katalogi zawierające pliki nagłówkowe dołączone do kompilatora oraz katalogi dodane w opcjach kompilowanego projektu, w celu odnalezienia określonych plików. 

Biblioteka wejścia/wyjścia niezbędna do poprawnego działania większości programów w C++ to iostream. Kolejnym krokiem niezbędnym do stworzenia poprawnie działającego programu, jest wykorzystanie funkji main(). Jest ona częścią główną naszego programu i to w niej zawarte powinny być instrukcje oraz operacje przeprowadzane przez program.

4. Przykład 

1. Wyprowadzanie napisów na ekran:

#include <iostream>
using namespace std;
main() 
    cout << "Witaj swiecie! \n"; 
    cout <<"Witaj" << "ponownie" << "swiecie!" << "\n"; 
    return 0; 

2. Pobieranie i wyprowadzanie większej ilości danych

#include  <iostream>
using namespace std;

int main() 
    int a1, a2, a3; 
    cout << "Podaj trzy liczby: "; 
    cin >> a1 >> a2 >> a3; 
    cout << "Podales " << a1 << ", " << a2 << " i " << a3; 
    return 0; 
}


Przejście do nowej linii
Tak zmodyfikuj ostatni program, aby trzy pobrane z klawiatury wartości zostały wyprowadzone w trzech oddzielnych liniach:

#include <iostream>
using namespace std; 
int main() 
     int a1, a2, a3; 
     cout << "Podaj trzy liczby: "; 
     cin >> a1 >> a2 >> a3; 
     cout << "Pierwsza liczba: " << a1 << endl << "Druga liczba: " << a2 ´<< endl << "Trzecia liczba: " << a3; char c; cin >> c; 
     return 0; 
}

Ustalanie szerokości pola danej 
Tak zmodyfikuj ostatni program, aby wyprowadzane teksty i następujące po nich wartości układały się w czytelne kolumny

#include <iostream>
using namespace std; 
int main() 
     int a1, a2, a3;
     cout << "Podaj trzy liczby: "; 
     cin >> a1 >> a2 >> a3; 
     cout.width( 20); 
     cout << "Pierwsza liczba: "; 
     cout.width( 10); 
     cout << a1 << endl; 
     cout.width( 20); 
     cout << "Druga liczba: "; 
     cout.width( 10); 
     cout << a2 << endl; 
     cout.width( 20); 
     cout << "Trzecia liczba: "; 
     cout.width( 10); 
     cout << a3; 
     char c; 
     cin >> c; 
     return 0;
}


Wypełnianie pola o nadmiernej szerokości
Tak zmodyfikuj ostatni program, aby nadmiar szerokości pól był wypełniany kropkami:

#include <iostream>
using namespace std; 
int main() 
     int a1, a2, a3;
    cout << "Podaj trzy liczby: "; 
    cin >> a1 >> a2 >> a3; 
    cout.fill( '.'); 
    cout.width( 20); 
    cout << "Pierwsza liczba: ";
    //pozostałą część kodu uzupełnij samodzielnie
    
return 0;
}


4. Sprawdź się

1. Jaka wartość jest zwracana do systemu operacyjnego po poprawnym zakończeniu działania programu? 
A. –1 
B. 1 
C. 0 
D. Programy nie zwracają wartości.

 2. Jaka jest jedyna funkcja, którą musi zawierać każdy program napisany w C++? 
A. start () 
B. system () 
C. main () 
D. program () 

3. W jaki sposób oznaczany jest początek i koniec bloku kodu? 
A. { i } 
B. -> i <- 
C. BEGIN i END 
D. ( i ) 

4. Jaki znak kończy większość wierszy kodu w C++? 
A. . 
B. ; 
C. : 
D. ' 

5. Który z poniższych zapisów stanowi poprawny komentarz? 
A. */ Komentarz */ 
B. ** Komentarz ** 
C. /* Komentarz */ 
D. { Komentarz } 

6. Który plik nagłówkowy jest potrzebny, aby uzyskać dostęp do instrukcji cout? 
A. stream 
B. Żaden, instrukcja cout jest dostępna domyślnie. 
C. iostream 
D. using namespace std; 


4. Zadania praktyczne

 
1. Napisz program, który wyświetli Twoje imię. 

2. Napisz program wyświetlający na ekranie wiele wierszy tekstu, z których każdy będzie zawierać imię jednego z Twoich znajomych. 

3. Spróbuj wykomentować poszczególne wiersze kodu w pierwszym programie, który razem napisaliśmy, i sprawdź, czy może on się skompilować bez któregoś z nich. Przyjrzyj się wyświetlonym komunikatom o błędach — czy mają one jakiś sens? Czy wiesz, dlaczego błędy te wystąpiły po zmianie kodu?

4. Napisz program INICJALY drukujący na ekranie Twoje inicjały. Program Leszka Iwańskiego powinien wydrukować na ekranie: 
LL   `        II 
LL            II 
LL            II 
LL            II 
LL            II 
LLLLLL  II

5. Napisz program "wizytówka drukujący na ekranie Wizytówkę w postaci:

---------------------
| Janek Malicki             |
---------------------

6. Suma dwóch liczb. Napisz program, który ma zadeklarowane dwie liczby np. 50 i 100 w zmiennych, x oraz y  a  ich sumę zapisze w zmiennej total.